اره نواری

قبل از اینکه بخواهیم در مورد تیغ اره نواری و بررسی راهنمای خرید انواع اره نواری صحبت کنیم، باید به بررسی و شناخت این محصول قبل از خرید توجه بسیاری داشته باشیم، تیغ اره نواری ها معمولاً از نظر کاربرد و استفاده هرکدام برای برش متریال های خاصی چه از نوع فولاد های الیاژی، آهن، استیل، آلومینیوم و برش انواع چوب و حتی گوشت مورد استفاده قرار می گیرند.

تیغ اره نواری کاربرد و استفاده

 

در تعریف شفاف تیغ اره نواری میتوان گفت: تیغه اره ها به ابزارهایی در دسته اره های برقی گفته می شوند، که با تیغه ای بلند و تیز و متشکل از نواری از دندانه های برنده پیوسته از جنس فلز و فولاد های بی متال که در دستگاه برش اره نواری بین دو یا چند چرخ کشیده می شود تا توانایی برش مقاطع مختلف فولادی یا غیر فولادی را بدست آورد.
تیغه اره ها که معمولا به بصورت حلقه ای شکل خرید و فروش می شوند، باید دو سر آن جوش خورده باشد که بتواند بر روی دستگاه های اره نواری افقی بر و یا عمود بر نصب گردد، تیغه اره ها بروی دو چرخ فلزی که در اطراف دستگاه اره نواری قرار گرفته است، نصب می گردند و با گردش چرخ ها دستگاه تیغه اره به حرکت در می آید و در نتیجه باعث برش مقاطع مختلف فولادی، چوبی و… می شود.

 
نصب تیغ اره نواری بر روی دستگاه اره نواری که برای برش فولاد و چوب استفاده می گردد.
 

معمولاً از “تیغ اره نواری” در صنایع مختلفی همچون چوب بری، فلز کاری، گوشت بری و نیز نجاری استفاده می شود و میتوان به این نکته اشاره کرد با برش به واسطه تیغه اره نواری مزایت های بسیار برای برشکاران و صنعتگران به همراه خواهد داشت، که میتوانیم به چند مورد از آنها اشاره کنیم: برش یکنواخت، کیفیت برش بالا، برش متریال های مختلف، سهولت استفاده، عمر طولانی و بازدهی مناسب و افزایش سرعت عملکرد برخی از مواردی است که استفاده از اره نواری را محبوب کرده است.توجه داشته باشید بیشتر دستگاه های مورد استفاده تیغ اره نواری (عمود بر و افقی بر) دارای ۲ چرخ هستند که هردو در یک جهت می گردند، که یکی از این چرخ ها محرک به شمار می آیند و تیغه را دور محور مشخص می چرخاند.

 

جزئیات تیغ اره نواری

 

هر تیغ اره نواری دارای یک سری جزئیات و مشخصات اصلی و خاص است، از مشخصات اصلی تیغ ارهای نواری می توانیم به عرض تیغ اره, ضخامت تیغه اره, نوع دندانه, ارتفاع دندانه, زاویه دندانه، گام دندانه و تکیه گاه اشاره کنیم.

 
جزئیات یک تیغ اره نواری به شکلکه برای برش انواع فولاد و چوب استفاده می شود به این شکل است.
 

هر تیغه اره نواری از نظر نوع استفاده و عملکرد داری جزئیات متفاوتی است، این امر باعث شده که که هر یک از آنها دارای تنوع زیادی در صنعت های مختلف داشته باشند، در ادامه به معرفی بخش های مختلف و جزئیات تیغ اره نواری اشاره می کنیم:

  • عرض تیغ اره
  • ضخامت تیغ اره
  • ارتفاع دندانه تیغه
  • زاویه دندانه (زاویه حمله)
  • گام دندانه
  • تکیه گاه دندانه
  • چپ و راست دندانه
 

عرض تیغه اره (width of blade)

 

عرض تیغ اره: به فاصله بین نوک دندانه و پشت تیغ اره گفته می شود, تیغ اره های نواری دارای عرض های متنوعی می باشند, هر چقدر عرض تیغ اره نواری کمتر باشد قدرت و طول آن کمتر بوده و مناسب برای برش مقاطع کوچک و هر چقدر عرض تیغ اره بزرگتر شود قدرت و طول آن بیشتر شده و برای مقاطع بزرگتر مناسب می شود, در تصویر بالا عرض تیغ اره نواری با حرف b نمایش داده شده است.

عرض های استاندارد تیغ اره نواری بطور معمول 6 – 8 – 10 – 13 – 16 – 20 – 25 – 27 – 34 – 41 – 54 – 67 – 80 – 100 و 120 میلیمتر می باشد.

 

ضخامت تیغه اره (thickness of blade)

 

منظور از ضخامت تیغ اره ضخامت بدنه تیغ اره نواری می باشد که در تصویر فوق با علامت s نمایش داده شده است و با ضخامت دندانه تیغ اره متفاوت می باشد, بطور معمول ضخامت اره نواری با عرض اره نواری رابطه مستقیم دارد و هرچقدر ضخامت تیغ اره بیشتر باشد عرض آن نیز بیشتر می شود.

ضخامت های استاندارد تیغ اره نواری بطور معمول 0.65 – 0.80 – 0.90 – 1.10 – 1.30 – 1.60 میلیمتر می باشد.

 

ارتفاع دندانه تیغه اره height of blade)

فاصله نوک دندانه تیغ اره تا پائین ترین قسمت گودی دندانه تیغ اره را ارتفاع دندانه می نامند, که با حرف h در تصویر فوق نمایش داده شده است, میزان ارتفاع دندانه تیغ اره در حمل براده تاثیر بسزایی دارد. هر چقدر میزان این ارتفاع بیشتر باشد براده بیشتری برداشته می شود.

 

زاویه دندانه (زاویه حمله)

 

زاویه دندانه تیغ اره تاثیر بسزایی در پیشروی و نفوذ تیغه در قطعه کار دارد, هر چقدر زاویه دندانه تیغپه بیشتر باشد پیشروی و نفوذ دندانه ها به قطعه کار افزایش پیدا میکند, اما در مقابل احتمال شکسته شدن دندانه های تیغه در زاویه مثبت افزیش پیدا میکند که برای حل این مشکل باید نرخ باردهی و سرعت برش را نسبت به تیغ اره نواری با زاویه صفر درجه کمتر نمود. در نتیجه بطور کلی از تیغه ها با زاویه دندانه صفر درجه می توان برای برش انواع فلزات رنگین و مقاطع توخالی با جداره نازک و از تیغ اره با زاویه دندانه مثبت برای براش انواع مقاطع توپر,سنگین و مقاطع توخالی با جداره ضخیم استفاده نمود. در تصویر فوق زاویه دندانه با علامت آلفا α مشخص شده است.

 

گام دندانه

 

تیغ اره ها دارای گام های زیادی می باشد, که هر کدام از آنها برای بازه برشی خاصی طراحی شده است. هر چقدر گام دندانه تیغ اره کوچک باشد مناسب برای برش سطح مقطع کوچک و هرچقدر گام دندانه تیغ اره بزرگتر باشد مناسب برای برش سطح مقطع بزرگتر می باشد. گام دندانه در تصویر بالا با حرف t نمایش داده شده است،البته گام دندانه بسته به کاربرد تیغه می تواند ثابت یا متغیر باشد.

گام دندادنه تیغ اره نواری در دو دسته ثابت و متغییر تقسیم می شود
 

تکیه گاه دندانه

 

اصلی ترین عامل مقاومت دندانه های تیغ اره نواری در برابر ضربه و تنش های برشی, تکیه گاه دندانه یا همان قسمت پشتی دندانه محسوب می شود, این تکیه گاه توسط زاویه آزاد که آن را گاما ϒ می نامند، مشخص میگردد, اگر زاویه گاما کم باشد برای برش لوله, پروفیل, مقاطع توخالی و نامنظم و اگر زاویه گاما زیاد برای برش فلزات سنگین و توپر مناسب می باشد.

نکته: هرچقدر زاویه گاما کمتر باشد مقاومت دندانه به شکست افزایش پیدا می کند و هرچقدر کمتر باشد مقاومت به شکست کاهش پیدا می کند.

 

چپ و راست دندانه

 

چپ و راست بودن تیغ اره دارای مزیت های زیادی می باشد, مزیت هایی نظیر هدایت صحیح تیغ اره نواری در قطعه کار, گیر نکردن بدنه تیغ اره نواری در قطعه کار (برای اینکه بدنه تیغه اره هنگام برش در قطعه کار گیر نکند باید شکاف ایجاد شده از ضخامت بدنه تیغ اره نواری بیشتر باشد), براده برداری منظم و تقسیم فشار صحیح بین دندانه های تیغ اره نواری و مزیت های بسیار دیگر, در تصویر فوق ضخامت چپ و راست (به اندازه انتهایی ترین نقطه چپ و انتهایی ترین نقطه راست ضخامت دندانه تیغ اره نواری گفته میشود.) دندانه های تیغ اره نواری با علامت w نشان داده شده است.

 
 

خود تیغه اره نواری امکان ارائه در سایزهای گوناگون، دندانه های متغیر و زاویه های مختلف دندانه ها را دارد، که دستگاههای مصرف کننده را به شدت تطبیق پذیر میگرداند و نیز آنها را قادر میکند که طیف گسترده ای از دسته بندی های مختلفی همچون تیغ اره نواری فولادبر و تیغ اره نواری چوب بر تقسیم شود. بطور کلی از تیغ اره های نواری با زاویه دندانه صفر درجه می توان برای برش انواع فلزات و مقاطع توخالی با جداره نازک و از تیغ اره با زاویه دندانه مثبت برای براش انواع مقاطع سنگین و مقاطع توخالی با جداره ضخیم استفاده نمود.

زاویه دندانه در تیغ اره نواری پیلانا به 3 دسته اصلی تقسیم میشود
 

فرایند تولید تیغ اره نواری

 

در فرایند تولید تیغه اره نواری توجه به یک سری نکات کلیدی بسیار حائز اهمیت است، توجه به متریال های مورد استفاده در خط تولید، فرایند ساخت و استحکام سازی تیغه اره یکی اصلی ترین مراحل ساخت یک تیغه با کیفیت به شمار می آید، به طور مثال برای برش چوب به نوارهای فولادی معروف به فولاد فنر نیاز داریم و یا برای تولید تیغ اره های بی متال به فولاد فنر و فولاد HSS نیاز پیدا می کنیم. نوارهای فولادی که معمولا برای ساخت بهترین تیغ اره نواری استفاده می شوند بصورت Coil از کارخانه تولید کننده با عرض های مورد نیاز تولید میگردند و سپس وارد مراحل بعدی ساخت شده تا تولید اره نواری آغاز گردد.

 
فولاد فنر در دو نوع متفاوت و دو رنگ ابی و سفید تولید میشود
 

لازم به ذکر است که فولاد فنر در دو نوع متفاوت تولید می گردد که تنها یک نوع آن مناسب تولید تیغ اره نواری می باشد و همچنین در دو رنگ آبی و سفید در بازار ایران موجود می باشد.در مراحل تولید تیغ اره نواری باید شش مرحله کلیدی طی شود تا یک تیغ اره نواری تولید شود که در ادامه به معرفی این مراحل اشاره می کنیم:

  1. تهیه نوار فولادی
  2. دندانه سازی (روش میلینگ)
  3. دندانه سازی (روش ضربه ای)
  4. چپ و راست سازی دندانه ها (Set)
  5. تیز کردن (Sharpening)
  6. سخت کاری
  7. مستقیم سازی (Straightening)
 

تهیه نوار فولادی

اولین مرحله در تولید تیغ اره نواری، تولید نوار فولادی برای ساختن تیغه اره است، معمولاً جنس فولادهای این نوارها بسته به نوع مصرف تیغ اره متفاوت می باشد، و برای ساخت تیغ اره نواری فولاد بر و تیغ اره نواری چوب بر و تیغ اره نواری گوشت بر فولاد های متفاوتی با جنس متریال و سختی خاصی در نظر گرفته می شود. به طور مثال برای تیغه اره برش چوب ما به نوار فولادی معروف به فولاد فنر نیاز داریم و یا برای تولید تیغ اره نواری های آهن بر بی متال به فولاد فنر HSS نیاز داریم.
نوارهای فولادی مورد استفاده در ساخت تیغ اره نواری بصورت فولاد های به هم پیچیده یا اصطلاحاً Coil از کارخانجات تولید کننده فولاد فنر در عرض های متفاوت بستگی به نیاز جهت ساخت تیغه اره تهیه میگردد و سپس وارد فرایند ساخت تیغه اره نواری می شود.

دندانه سازی (روش میلینگ)

دندانه سازی اولین مرحله بعد از تهیه نوار فولادی مناسب، جهت تولید ابتدایی تیغه اره وارد مرحله تراشکاری میشود، در این مرحله با استفاده از ابزار مخصوص تراش، نوارهای فولادی را که به طور منظم در کنار هم قرار گرفته شده اند را بر اساس نوع تیغه، زاویه برش و حتی نوع عملکرد تراش می دهند تا اولین دندانه ها بر روی نوار فولادی شکل گیرد. جنس این نوع از کاتر ها مورد استفاده در تراشکاری از فولاد HSS بوده که در طیف گسترده ای از سایز و طول متناسب با نوع دندانه و نیز دستگاه مورد استفاده تولید می گردد.
با کمک این نوع فرزها میتوان انواع دندانه های تیغ اره نواری را از لحاظ میزان زاویه قلاب و میزان زاویه پشت و نیز نوع دندانه از لحاظ استاندارد، سوزنی و یا چکمه ای (فاصله ای ) و نیز تعیین TPI تولید نمود.

دندانه سازی به روش میلینگ یک روش سریع و کار آمد در ساخت تیغ اره مورد استفاده قرار میگیرد

مزیت استفاده از این روش میلینگ در تولید دندانه برای تیغه اره سرعت بسیار بالا در تولید اره نواری می باشد، که با یک بار تراش چندین نوار بطور همزمان دندانه میخورند و از دیگر مزیت استفاده از این روش کاهش نویز و صدای به مراتب کمتری نسبت به روش Pressing و Punching میتوانیم اشاره کنیم.

 

دندانه سازی (روش ضربه ای)

یکی دیگر از قدیمی ترین روش های دندانه سازی روش ضربه ای Press و یا همان Punching می باشد. در این روش ابزاری که متناسب با زاویه دندانه تیغ اره نواری و نیز سایز ویژگی های مورد نیاز و متناسب با دندانه می باشد با فشار زیادی بروی لبه های نوار فولادی که دو طرف آن توسط گیرهایی محکم گرفته و ثابت نگه داشته شده است وارد می شود و باعث جدا کردن بخش مورد نظر از لبه نوار و تبدیل آن به دندانه می گردد.

دندانه زنی به روش ضربه ای یکی از قدیمی ترین روش های ساخت تیغه اره می باشد

در روش دندانه زنی ضربه ای به علت اینکه زمان تولید بسیار بالا میرود و نیز نویز و صدای زیادی در هنگام فرایند تولید تیغه اره ایجاد می شود، لذا هم اکنون کمتر شرکتی را می یابید که از این روش برای تولید تیغ ارهای خود استفاده کند.

 

چپ و راست سازی دندانه ها (Set)

مهم ترین مرحله در تولید تیغه اره نواری که باعث بالا رفتن راندمان کار و پرفرمنس یک تیغه اره می گردد، نحوه چیدمان دندانه های آن می باشد، که یکی از مهم ترین مراحل در فرایند ساخت تیغه اره به شمار می آید، اگر دانش و اطلاعات کافی در این زمینه وجود نداشته باشد و غیر اصولی و متناسب گرفته شود نتیجه دلخواه حاصل نمیگردد.
به طور کلی میتوان ۳ یا ۴ نوع SET مختلف را برای ساخت “انواع تیغ اره نواری” مد نظر قرار داد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

 

این نکته کلیدی را باید بدانید که دلیل اصلی کارایی و راندمان بالای برخی تیغه اره نواری ها نسبت به سایر تیغه اره ها نوع صحیح و یا پیچیده ست کردن دندانه ها متناسب به نوع مقطع برش می باشد، مواردی همچون صدا کردن تیغه هنگام برش یا ناصاف بریدن و شکستن تیغه اره بخشی مهمی از علل آن، نشآت گرفته از نداشتن دانش و تخصص کافی در چپ و راست کردن دندانه (set) اره نواری است.

در مرحله set کردن به دندانه های تیغ اره را با استفاده از دستگاه های مخصوصی، حالت میدهند، این حالت ها معمولاً بصورت چپ و راست کردن می باشد که بر اساس نوع مقطع برش زاویه این دندانه و نیز فشاری که میبایست به دندانه وارد شود متفاوت است. اره نواری وارد دستگای set َشده و با استفاده از ۲ اهرم مخصوص با وارد کردن فشاری متناسب با میزان زاویه مورد نظر دندانه، حالت راست یا چپ شدن دندانه بروی تیغ اره ایجاد می گردد.
تا کنون دستگاههای زیادی برای اینکار تولید شده اما به طور کلی میتوان آنها را به دو دسته اصلی اتوماتیک و دستی دسته بندی کرد، البته همین دو دسته نیز را نیز میتوان به مدل های قابل حمل کوچک و یا ثابت تقسیم بندی نمود، که در زیر تصویر انواع مدل های آن را قرار داده ایم. که مدل ها پایین دستگاه ست اره نواری کوچک و سبک، اتوماتیک و ثابت قرار گرفته اند.

دستگاه ست اره نواری به چند مدل سبک تا اتوماتیک و ثابت تقسیم میشود
 

تیز کردن (Sharpening)

قبل از آنکه به تبیین فرایند تیز کردن تیغه اره بپردازیم، باید بگویم که تیز کردن تیغ اره معمولاً در دو بخش فرایند تولید قابل انجام است:

  • قبل از برش تیغ اره و حلقه ای کردن آن
  • بعد از برش تیغ اره نواری و پس از به کارگیری و تیز کردن دوباره

بعد از مرحله ست کردن دندانه نوبت به مرحله تیز کردن دندانه ها میرسد، البته این مرحله برای تمامی مدلهای تیغ اره نواری پیاده سازی نمی شود. این مرحله بیشتر برای تولید تیغ اره نواری برش چوب قبل از به کارگیری و استفاده آن لازم است، اما برای مابقی تیغ اره های که از بیمتال و تنگستن تولید شده اند و جنس دندانه آنها متفاوت است، از این مرحله گذر می کنند و به مرحله سخت کاری میروند.(این مرحله پس از استفاده از تیغ صورت میگیرد نه در فرایند تولید) اما رسالت ما اقتضا میکند که این مرحله را نیز بطور کامل و شفاف بیان کنیم. مرحله تیز سازی دندانه های تیغه اره برش چوب مرحله مهمی می باشد و باعث افزایش بهره وری و کارکرد اره نواری میگردد.
لذا در این مرحله با استفاده از دستگاههای مختلفی که شامل اتوماتیک و دستی می باشد با کمک سنگ های مخصوصی دندانه های اره نواری تیز می شوند. سنگ هایی که برای تیز کردن دندانه ها استفاده می شود از گستردگی زیادی برخوردار است و متناسب با دستگاههای مختلفی از مدلهای گرد یا تسمه ای تا تخته ای تولید شده که در زیر میتوانید برخی مدل های آن را مشاهده کنید:

 
فرایند تیز کردن انواع تیغه اره نواری با دستگاه های مخصوص انجام میشود

همانطور که در تصاویر بالا مشخص است فرایند تیز سازی تیغ اره با دستگاه های مختلف و با سنگ های مختلف قابل انجام است

البته لازم به ذکر است که چون انواع تیغ اره نواری ها پس از کار نیز قابل تیز شدن هستند، متناسب با نوع تیغ میتوان دو روش زیر را انتخاب کرد:
روش اول : باز کردن تیغ اره از دستگاه و بستن آن به دستگاهای اتوماتیک یا دستی جهت تیز کردن.
روش دوم : استفاده از تیز کن های قابل حمل تسمه ای که با استفاده از دستگاه سنگ تسمه ای اقدام به تیز سازی تیغ اره نواری کنید بدون آنکه نیاز باشد تیغ را از دستگاه جدا کنیم.
همانطور که بالااشاره شد فرایند تیز سازی تیغ اره در دو بخش قبل از استفاده و بعد از استفاده صورت میگیرد،برای بخش دوم دستگاه های دستی و اتوماتیک با تنوع بالایی تولید شده است.

در روش دستی باید زاویه سنگ و میزان فرود آمدن بروی تیغه اره و نیز میزان تماس آن با نوک دندانه های تیغ اره نواری میبایست ابتدا بطور کامل تنظیم شود و سپس تنها با چرخاندن دسته ای سرعت خوراک و ورود اره نواری و زمان تماس سنگ با دندانه ها توسط اوپراتور قابل اجراست.
در روش های اتوماتیک که در کارخانه جات تولید تیغ اره نواری برش چوب صورت میگیرد تمام فرایند بصورت اتوماتیک و تنها با وارد کردن تنظیمات به پنل دستگاه صورت میگیرد و سرعت تیز سازی بسیار بالاست و برای تیز سازی و نگه داشتن تیغ اره نواری حلقه ای شده هم دستگاههای مختلفی متناسب با حفظ آن بصورت عمودی یا افقی طراحی شده و قابل استفاده هستند.

 
فرایند تیز کردن با ماشین دستی و اتومات انواع تیغه اره نواری انجام میشود

نکته ای که نباید در فرایند تیز سازی تیغ اره از آن غافل ماند، این است که در دستگاهایی که تیغ اره نواری پس از استفاده میبایست تیز شوند، گیره هایی هستند که تیغه اره ها را میبایست محکم ثابت نگه دارند تا تعادل را برای فرایند تیز سازی به درستی انجام پذیرد.

 

سخت کاری

در بخش سخت کاری که فرایندی مهم در تولید تیغه اره نواری می باشد، تیغ اره در روند یک عملیات حرارتی قرار میگیرد و طی این فرایند استحکام و نیز انعطاف بیشتر تیغ اره ایجاد می شود. به طور کلی دو روش برای سخت کاری فلزات وجو دارد:

  • حرارتی شیمیایی: در این حالت ترکیبات شیمیایی سطح فولاد تغییر میکند.
  • حرارتی موضعی: ترکیبات شیمیایی روی سطح فولاد تغییری نکرده و فقط عملیات حرارتی روی سطح بیرونی فولاد متمرکز می‌ شود.

البته فرآیند سخت کاری فولاد خود نیز به دو نوع سخت کردن القایی و سخت کردن شعله‌ ای تقسیم‌ بندی می‌ گردد، جهت سخت کاری تیغ اره نواری فولادبر عموماً از روش القایی استفاده می شود که اینکار یا بصورت دستی و یا بصورت اتوماتیک انجام میپذیرد.

 
فرایند سخت کاری تیغ اره نواری به روش حرارت شیمیایی و موضعی انجام میشود
 

در روش القایی برای سخت کاری تیغ اره فولادبر، تیغه اره از مابین فلزی که بصورت نیم دایره میباشد عبور میکند و حرارتی بسیار بالایی که در بین نیم دایره ها و قرار دارد باعث داغ شدن دندانه ها میشود که اینکار امروز با استفاده از دستگاههای مخصوصی صورت میگیرد.

نکته مهمی که نباید از آن غافل شد این است که چنانچه نوع تیغ اره مورد نظر بیمتال یا کارباید باشد، در مراحل تولید آن با تیغ اره چوب بر و گوشت بر تفاوتهایی بیشتری وجود دارد. برای تولید تیغ اره با دندانه های کارباید مرحله سخت کاری قبل از اتصال و جوش توپ های کارباید به بدنه اصلی تیغه اره  صورت میپذیرد و نیز جهت تولید تیغ اره های بیمتال روند سخت کاری پس از اتصال فولاد پر سرعت انجام میپذیرد و عملیات برروی کل تیغ اره انجام می شود و در اکثر تیغ اره هایی که برای برش چوب تولید میگردد صرفاً از حرارت دادن نوک دندانه ها بهره میبرند و نیازی به حرارت دادن کل تیغ اره نمی باشد.

 

مستقیم سازی (Straightening)

در مرحله مستقیم سازی، تیغه اره ها را از بین چرخ های بزرگی عبور داده می شنود تا چنانچه در طول عملیات تولید انحرافی در آن ایجاد شده است تصحیح گردد، صاف بودن تیغ اره و نداشتن انحراف مرحله ای بسیار  پر اهمیت می باشد و چنانچه این مرحله به درستی انجام نشود هنگامی که قرار باشد از کویل های تیغ اره در ابعاد و متراژ خاصی برش داده و بصورت حلقه ای درآورد که لازمه آن جوش دادن دو سر آن است، خواهیم دید که دو سر آن قابل انطباق در کنار یکدیگر نیست تا عملیات جوش به درستی صورت گیرد و چنانچه با فشار مضاعف کنار هم قرار داده شود و جوش داده شود باعث تاب دار شدن “تیغ اره نواری” میگردد.
لذا این عملیات بسیار حساس میباشد که نتیجه آن از لحاظ موفقیت یا عدم موفقیت تنها در زمان تهیه حلقه های تیغ اره مشخص میگردد و برای اینکار از دستگاههای مخصوصی استفاده میگردد که میزان صاف بودن تیغ اره نواری ها را بصورت اتوماتیک مورد سنجش قرار دهند.

تا اینجای کار با مراحل تولید انواع تیغ اره نواری قبل از خرید آن آشنا شدیم،متوجه دشیم که تیغ اره نواری ها از نظر دسته بندی اصلی به سه سه دسته تیغ اره نواری فولادبر، تیغه اره نواری چوب بر و تیغه اره نواری گوشت بر تقسیم میشوند، تنها بخشی که مانده بخش کنترل کیفیت است که نمیتوان آنرا در روند تولید تیغ اره بر شمرد و صرفا جنبه بررسی و کنترل نهایی برای مصرف دارد. فرآیند تولید یک تیغ اره مطلوب و کار آمد بسیار تخصصی و پیشرفته است و نیازمند داشتن دانش وتجربه چندین ساله می باشد، شرکت گیتی تولز به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تیغ اره در دنیا افتخار دارد که بالغ بر ۸۰ سال در این صنعت فعالیت داشته و مورد اعتبار انواع برند های مختلف بوده است،

تولید و ساخت تیغ اره نواری در ۶ مرحله قابل انجام است.

در بالا برای تاثیر بیشتر و در ذهن ماندن شما مراحل کلی تولید یک تیغ اره نواری را مشخص کرده ایم، یک تیغه اره قبل از اینکه روانه بازار خرید و فروش شود، باید  مراحل را به ترتیب طی کند تا آماده استفاده شود.

انواع تیغ اره نواری

 

در بازار فروش تیغ اره نواری انواع مختلفی از تیغ اره برای کاربردها و برش های مختلف عرضه شده اند، برای اینکه بهتر با انواع تیغ اره نواری آشنا شویم باید بگوییم، به طور کلی میتوان تیغه اره نواری های را با توجه به کاربرد، متریال و روش ساخت به انواع مختلفی تقسیم کرد که در پایین به آنها اشاره می کنیم:

  • تیغ اره نواری های بی متال: به تیغ اره هایی گفته می شود که از ترکیب و جوش دادن دو فلز متفاوت ایجاد می شوند، جنس بدنه فولاد فنر و جنس دندانه ها از فولاد پرسرعت HSS  ساخته می شود که مفصلا در پایین به بررسی آن میپردازیم.
  • تیغ اره نواری های کارباید: به تیغ اره هایی گفته می شود که بدنه آنها از مقدار کمی فولاد کروم و نوک دندانه آنها از جنس آلیاژ فولاد فنر بسیار مقاوم می باشد، که طی عملیات جوش صحیح و خاصی به یکدیگر متصل میگردد.
  • تیغ اره نواری کربن استیل: به تیغ اره هایی گفته می شود، که بطور کامل از از آلیاژ کروم ساخته شده است که دندانه‌های آن تا 66-67HRc سخت شده است. که البته خود نیز به دو نوع پشت سفت و پشت منعطف تقسیم بندی میگردند.

دسته بندی بالا صرفاً از لحاظ نحوه ساخت، متریال و شکل گیری تیغ اره بود، اما اگر بخواهیم آنها را از لحاظ چیدمان دندانه و تیپ دندانه ها طبقه بندی کنیم میتوانیم از منظر زیر هم آنها را دسته بندی کنیم:

  • تیغ اره دندانه های منظم
  • تیغ اره قلابی یا سوزنی
  • تیغ اره فاصله دار
  • تیغ اره دندانه متغیر (نامنظم)
  • تیغ اره دندانه موج دار
 

تیغ اره دندانه های منظم

در رابطه با تیغه های دندانه های منظم، باید بگوئیم که این نوع تیغه ها برای برش عموم فلزات بسیار کاربردی و عالی هستند، همچنین نتیجه بسیار مطلوبی را در برش چوب از خود ارائه داده اند. دندانه های این نوع از تیغ ها صاف و یکدست و به بیانی دیگر نوک تیز هستند، که معمولاً فاصله خیلی عمیقی بین هر دندانه تیغه وجود دارد و میتوان به آنها تیغ اره نواری استاندارد را نیز بگویم، این نوع از تیغه ها در دقت بالای برش چوب های نرم و تا حدی برش چوب های سخت بسیار مشهور و پر استفاده هستند.

تیغ اره دندانه قلابی (سوزنی)

تیغ اره دندانه قلابی به لحاظ شکل دندانه های آن، نام دندانه قلابی را دریافت کرده اند. این نوع تیغ ها زاویه بسیار باز مثبتی را دارند و نیز زاویه برش آنها معمولاً ۱۰ درجه به بالا می باشد. با کمک این تیغه می توانید هر چیز کوچک و بزرگی را بطور خیلی عمیق برش دهید. تیغه های دندانه قلابی بطور اختصاصی برای سرعت های بالا و برش های سریع طراحی شده اند و تیپ دندانه های آنها برای برش فلزات غیر آهنی و نیز چوب های سخت بسیار کمک کننده هستند. همچنین این تیغه بسیار مناسب برش چدن می باشد.
نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد تیغه های دندانه قلابی تیغ کوچک می باشد و برخی مواقع  دقت مطلوبی را در برش قطعات به همراه نخواهند داشت.

تیغ اره دندانه فاصله دار

این نوع از تیغ اره نواری ها دارای مجرای صافی در بین دندانه ها خود می باشند و معمولاْ زاویه دندانه های آن صفر یا بسیار کمتر از صر است (زاویه مثبت بسیار کمی دارند)، تیغ اره دندانه فاصله دار شباهت کمی به نوع قلابی دارند و دارای دندانه های ۹۰ درجه با زاویه بسیار تیز می باشند. این نوع از تیپ دندانه در مواردی که انتظار برش صاف و نرم میرود بیشتر استفاده قرار میگیرد و مواردی همچون چوب کاری و سایر موارد مرتبط استفاده زیادی دارند، همچنین با کمک این تیپ از دندانه و تیغ اره نواری میتوان به برش فلزات نیز پرداخت اما نمیتواند پایان تمیزی را از آن انتظار داشت، البته این نکته بسیار حائز اهمیت است که می توانید برش های طولانی مدتی را با کمک این تیغه به دست بیاورید اما نه صاف و صیقلی و به بیانی دیگر برشی Soft برای شما نخواهد داشت.

تیغ اره دندانه متغیر (نامنظم)

این نوع از تیغه ها نسبت به سایر تیغه اره ها ظراهر و کارکردی بسیار متفاوت دارند و به نسبت سایر تیغ ها در دو نوع: تیغه هایی با دندانه های متغیر و تیغه هایی با فاصله های متغیر ( TPI) تولید و عرضه شده اند. در نوع تیغه با دندانه متغیر خصوصیت بارز وجود دارد که آن کاهش لرزش است، با کمک عمق بالای فواصل بین دندانه ها و انواع مختلف زاویه ها، این تیغه توان کاهش درصد کمی از لرزش را دارد. مورد بعدی تیغه با فاصله متغیر است، این تیغه چندین نوع تفاوت نسبت به تیغه هایی که دندانه های متغیر دارند، را دارا می باشد. اصلی ترین تفاوت این تیغه سایز و اندازه آن است.سایز آن با واحد TPI اندازه گیری می شود و نکته حائز اهمیت این است که تیغه هایی با دندانه های متغیر بسیار مناسب مبحث برش چوب و چوب بری می باشند.

تیغ اره دندانه موج دار

تیغه دندانه موج دار به حالتی از دندانه ها گفته میشود، که شبیه موج در کنار هم قرار گرفته اند و جهت برش مقاطعی با دیواره نازک طراحی شده اند، مانند مقاطع توخالی مربعی شکل یا لوله ها و… از دیگر خاصیت های این تیغه ها این است که توانایی برش با سرعت بالاتر و نیز برش تمیز تری را در پایان ایجاد می کند و دستگاههای برش خیلی راحت تر با کمک چنین تیغه هایی به برش مقاطع گفته شده می پردازند.فراموش نشود که این حالت دندانه مناسب گام های بالای می باشد بطور مثال گام 18 و 23  و…

کاربرد تیغ اره نواری

یکی از مهم ترین بخش های که باید به آن توجه ویژه کرد کاربرد و استفاده از تیغ اره نواری است، حال که با انواع تیغ اره ها آشنا شدیم بپردازیم به کاربرد هر کدام در صنعت و ببینیم در صنایع مختلف چگونه از این تیغ اره نواری ها استفاده می شود.

 

برش مقاطع فلزی

یکی از پر کاربرد ترین ابزار آلات برش، جهت برش مقاطع فلزی مانند فولاد، آهن، آلومینیوم، انواع الیاژ های فولاد و … ، تیغ اره نواری های فولادبر هستند که با توجه به مقطع برش، حجم، ضخامت و نیز مشخصات دستگاه، مدل مناسب آن تهیه و از آن جهت برش مقاطع مختلف فلزی استفاده می شود.

 

برش مقاطع پلاستیکی

یکی دیگر از کاربرد های اره نواری در برش مقاطعی همچون پلاستیک می باشد که باز نیز با توجه به شرایط دستگاه و مقطع میبایست تیغ اره نواری مناسب آن تهیه گردد.

 

برش مقاطع سنگی

امروز به توجه به نیاز کشور برای سنگ های تزیئی و اشکال مختلف سنگی نیاز به تیغ اره نواری هایی می باشد، که بتواند اشکال مختلفی را در سنگها ایجاد نمود و اپراتور صرفا با چرخاندن سنگ در حالات مختلف شکل مورد نظر را در سنگ به وجود آورد. همچنین برای تکه تکه کردن سنگ های بزرگ و حجیم نیز از تیغ اره نواری ها استفاده میشود.

 

برش مقاطع چوبی

در بازار برش چوب گستردگی تیغ اره نواری چوب بر بسیار زیاد میباشد، چرا که به نسبت نوع چوب از لحاظ چوب سخت یا نرم و نیز به نسبت حجم آن و مشخصات دستگاه میبایست اره نواری مناسب تهیه شود و گستردگی در مشخصات چوب باعث گستردگی در تولید انواع تیغ اره چوب بری شده است.

 

برش مقاطع گوشتی

یکی دیگر از استفاده های تیغ اره نواری برش مقاطع گوشتی همراه با استخوان جهت بسته بندی راحت تر میباشد، معمولا این محصول به تیغ اره نواری گوشت بر نیز شهرت دارند و  با توجه به نوع مقطع قابل برش تیغه اره مناسب باید تهیه گردد.

 

استفاده و نگهداری از تیغ اره نواری

استفاده و نگهداری از تیغ اره نواری و فراهم نمودن شرایطی که باعث افزایش طول عمر تیغ اره نواری شود، یکی از مواردی است که نمیتوانیم از آن صرف نظر کنیم، تیغ اره نواری ها، محصولاتی مصرفی هستند که معمولاً طول عمر تیغه  بسیار مهم است و باید اندازه گیری شود. تیغه اره هایی که کارایی بالایی دارند عالی هستند، اما با این حال اگر تیغه صحیحی را برای برش خود انتخاب نکرده باشیم و یا تنظیمات را درست اعمال نکرده باشید، هیچ ضمانتی نیست که کارایی و عملکرد بسیار خوبی را از تیغه ها بدست بیاوریم. برشکاری را پیدا نمیکنید که تجربه از دست دادن لبه تیغ یا شکستن تیغ را نداشته باشد، در حالی که میدانند باید تیغ مدت زمان بیشتری عمر میکرد! یا حتی تجربه اینکه تیغه برش مستقیم و صافی را انجام نمیدهد، در این بخش ما ۴ قدم ساده را بیان میکنیم که با توجه به آنها “تیغ اره نواری” طول عمر و کارایی و عملکرد بسیار حیاتی مطلوبی خواهد داشت:

 

انتخاب دندانه

اولین قدیم برای اینکه شما مطمئن شوید که تیغه انتخابی شما طول عمر بیشتری خواهد داشت، این است که تیغه مناسب و متناسب با کار و مقطعی که برای برش مد نظر دارید انتخاب کنید. تعداد زیاد دندانه یا تعداد کم دندانه هر دو باعث از بین رفتن تیغه، شکستگی و خستگی تیغه اره خواهند شد. در زیر به چند نکته در انتخاب تیغ اره اشاره کردیم:

  1. معمولاً برای برش تعداد متوسط ۵ تا ۷ دندانه پیشنهاد می شود.
  2. چنانچه در حال برش محصولی با دیواره نازک با تیغه ای که دارای دندانه های درشت باشد هستید، دندانه ها احتمالا خواهند شکست.
  3. اگر در حال برش مقطعی توپر با تیغه ای با دندانه های خوبی باشید، فضای خالی بین دندانه ها با براده پر خواهد شد و همچنین باعث شکستن تیغه خواهد شد.

توجه به نکات بالا در خرید تیغه اره بسیار ضرورت دارد، لذا برای انتخاب صحیح دندانه ها میبایست به جدول ارائه شده توسط تولید کننده تیغه اره مراجعه کنید تا با توجه به مقطعی که قصد براش آن را  دارید، تیغه ای با دندانه ای صحیح به شما معرفی کنند.

 

کشش تیغه

خیلی از برشکاران بر این باور هستند، که کشش پشت تیغه اره نواری فشار کمتری بروی تیغه وارد میکند، اما این نظریه اشتباه است، روش و متد دقیق قابل اعتماد این میباشد که فشار تیغه را در سطح بالایی نگه داریم اما چگونه ؟!! در بسیاری از ماشین ها برش درجه فشار سنج وجود دارد، البته ابزارهای اندازه گیری ها شاید ارتباطی با فشار بر روی تیغه نداشته باشند اما به عنوان یک ابزار مفید قابل استفاده هستند. برای اینکه بتوانید از این قابلیت استفاده کنید باید در حالی که دستگاه خاموش است، تیغه را تحت فشار در آوریم، به این صورت که کف دست خود را بروی پشت تیغه قرار دهیم، و مابین دو راهنمای دستگاه، و سعی بر فشار آوردن بروی تیغه (پشت تیغه) بصورت عمودی کنیم و تلاش کنیم تیغه را با فشار از راهنماها دور کنیم (از مسیر راهنماهای دستگاه) و این فشار را با حداکثر توان خود انجام دهید. میزان جابه جایی ایده عال به این صورت است که، نباید بیشتر از ۱ تا ۲ میلیمتر تیغه جا به جا شود، چنانچه بیشتر از این مقدار تیغه جا به جا شد، میبایست با استفاده از تنظیمات کشش دستگاه میزان کشش تیغه را افزایش داد.

 

در رفتن تیغه

در این بخش میتوانیم به جای عبارت در رفتن از عبارت “شکستن تیغه” نیز استفاده کرد،بخش در رفتن تیغه، یکی از بخش های بسیار حیاتی در افزایش طول عمر تیغ اره نواری می باشد، که متأسفانه غالباً به خاطر حجم بالای فشار کار نادیده گرفته می شود. تیغ اره نواری های بیمتال (دو فلزی) از نوار فولادی پر سرعت با کیفیت ساخته شده اند که به پشت نوار فولادی دیگری جوش میخورند. در عملیات بعدی که تحت عنوان گریندینگ (Grinding) شناخته می شود، دندانه ها بروی تیغ اره نواری ایجاد می شوند، به این صورت نوار فولادی HSS برش میخورد و هر دندانه دارای یک لبه بسیار تیزی میگردد.

برای اینکه از در رفتن تیغه جلوگیری کنید، در زمان شروع برش، هنگام درگیری اولیه تیغه با مقطع این امکان هست که در عرض چند ثانیه تیغه نو شکسته شود، لذا کاری که میبایست انجام دهید، تا از این امر جلوگیری کند، این است که ابتدا نرخ خوراک از ۵۰ درصد به نسبت معمول کاهش دهید، به همراه استارت بخش خنک کنندکی دستگاه و به مدت ۱۵دقیقه تیغه را بروی یک فولاد نه سخت و نه نرم (معتدل) اجرا کنید و عملیات برش این مقطع را تا ۱۵ دقیقه ادامه دهید، با اینکار علاوه بر اینکه باعث می شود دندانه های تیغه تیز شوند، ریسک شکستن تیغه اره نواری بسیار کاهش پیدا میکند. (در حقیقت با اینکار، لبه های تیزی از دندانه ها که امکان گیر کردن در مقطع و شکستن آن می شدند را نرم کرده و از حالت لبه های سخت به حالت لبه های نرم اما تیز در آورده اید)

 

خنک کننده

خنک کننده یکی دیگر از نکات مهمی می باشد که در افزایش طول عمر تیغه اثر بسزایی دارد.

خنک کننده ۳ وظیفه را انجام میدهد:

  • براده هایی که خارج میشوند را جاری میکند و پایین میریزد.
  • دندانه های تیغ را خنک می کند.
  • عملیات برش را روان می کند.

انجام عملیات برش بدون خنک کننده باعث ایجاد گرما بروی دندانه ها و نیز چسبیدن و حتی جوش خوردن براده ها بروی تیغه شده و اختلال در برش شما ایجاد خواهد کرد.

دنبال کردن و اجرای ۴ نکته بالا برش دقیق، پایدار و نیز طول عمر بیشتر از دو برابر از حد متوسط را برای تیغه اره شما به ارمغان خواهد آورد.

انواع تیغ اره نواری ها

در کل تیغ اره نواری ها با کارکرد عمومی برش و کارکرد اختصاصی برش انواع مختلف یاز فلزات تولید میشوند و معمولاً برای برش انواع مختلفی از متریال تیغ های با ویژگی های خاصی تولید و عرضه شده است، در زیر به معرفی محصولات شرکت پیلانا پرداخته ایم که طیف گسترده ای از بهترین تیغ اره نواری موجود در بازار را تولید کرده است. این بخش به بررسی تفاوت محصولات اشاره میکنیم و خواهیم دانست چه تفاوتی بین انواع تیغه ها وجود دارد.

قبل از اینکه بخواهیم انواع تیغ اره را معرفی کنیم، این سوال مطرح می شود که یک تیغ اره نواری باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ یک تیغ اره نواری باید دو ویژگی مهم داشته باشد. اول اینکه خاصیت انعطاف پذیری بالایی داشته باشد تا هنگام حرکت داخل دستگاه اره نواری و در هنگام خمیده شدن دور چرخ  های دستگاه دچار شکستگی نشود، دوم اینکه خاصیت برندگی و سختی بالا داشته باشد تا در برش انواع فولادهای سخت و نرم دچار مشکل نگردد. برای اینکه یک فلز هم خاصیت برندگی داشته باشد و هم خاصیت فنری از جوشکاری ویژه الکترون در ساخت تیغ اره استفاده می شود. یعنی بدنه تیغه اره ها را از فولاد فنر (خانواده CK۷۵) را با جوش الکترون به فلز دندانه ها که از فولاد تندبر (خانواده HSS ) انتخاب شده، متصل می کنند و در نهایت تیغه شما دارای بدنه فنری و دندانه سخت میباشد، یعنی محصولی از دو فلز که به خوبی به هم متصل و آبکاری نهایی شده اند و این دلیل بی متال (دو فلزی) نامیدن این نوع تیغ اره ها است.

با توجه به جنس فولاد تندبر(HSS) بکار رفته در دندانه ها، تیغ اره نواری بی متال این محصولات به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

  • تیغ اره نواری m۴۲
  • تیغ اره نواری m۵۱
 

تیغ اره نواری M۴۲

بدنه تیغ اره m42 از فولاد فنر عملیات حرارت دیده شده و دندانه از فولاد HSS M۴۲ با سختی 68 راکول سی ساخته شده است، که مناسب برای برش انواع فولادهای معمولی و آلیاژی می باشد. بیشتر برشکاران از این نوع تیغ اره ها برای برش انواع فولادها استفاده می گردد، در بین مصرف کنندگان به تیغ اره نواری فولاد بر مشهور می باشد.

M42- 430 عمومی:

این تیغ اره نواری مناسب یرش: فلزات فولادی آلیاژی و فلزات رنگی برش های تکی و دسته ای، متریال های فلزی با دیواره ی نازک یا متوسط، برش ورق در ماشین های اره نواری عمودی و نیز برای ضخامت های کم و متوسط می باشد.

M42-431 حجیم:

این تیغ اره نواری مناسب برش: فلزات فولادی آلیاژی و فلزات رنگی، برش های تکی و دسته ای، فلزات توپر در ابعاد متوسط تا بزرگ، فلزات توخالی با دیواره ی ضخیم، و مناسب برای ضخامت های متوسط و بزرگ می باشد.

M42-436 آلومینیوم:

این نوع تیغ اره مناسب برش: انواع آلومینیوم و آلومینیوم های آلیاژی، بدون خاصیت چسبندگی آلومینیوم به سطح، برای انواع مقاطع توپر و توخالی هستند.

M42-461  پروفیل:

این تیغ اره نواری ها مناسب برش: برش پروفیل و مقاطع توخالی، برش مقاطع فولادی تا مقاومت ۱۴۰۰، برش مقاطع توخالی با دیواره نازک با کیفیت بالا، به همراه عدم گیر کردن تیغه در حین برش مقاطع توخالی، عدم لرزش در هنگام برش و نیز برش مقاطع تکی و دسته ای پروفیل هستند.

M42-434 برش بیشتر:

این نوع از تیغ اره نواری ها مناسب برای: برش مقاطع حجیم با براده برداری بالا، برش آلیاژ خاص برنز و مس و تیتانیوم و آلیاژ نیکل و فولادهای نسوز هستند.

 

تیغ اره نواری M۵۱

بدنه تیغ اره m51 از فولاد فنر و دندانه از HSS M51 سختی ۶۹ راکول سی ساخته شده است و جهت جلوگیری از خوردگی و افزایش مقاومت در برابر سایش، مقداری تنگستن و کبالت در متریال آنها اضافه شده است. خصوصیت بارز این نوع تیغه ها این است که علاوه بر عمر بالا، توانایی برش مقاطع حجیم را بهتر از نوع M42  انجام میدهند و دیرتر نیز کند میشوند و نیز در بین مصرف کنندگان واژه تیغ اره استیل بر برای آنها استفاده می شود.

M51 – Massive Profile حجیم:

این نوع از تیغ اره ها مناسب برای: برش مقاطع حجیم توپر، تیغ اره برش پروفیل تا مقاومت کششی ۱۷۰۰ و نیز عملکرد بسیار عالی برای برش متریال هایی با تراکم بالا هستند.

M51-Grindcut تیز شده:

این نوع از تیغ اره ها مناسب برای: برش مقاطع حجیم با کیفیت بالا، برش انواع فولاد تا مقاومت کششی ۱۷۰۰ و نیز مهم تر از همه تیز شده با تکنولوژی متفاوت سه مرحله ای می باشند.

M51 – Tempers عملکرد طوفانی:

این نوع از تیغ اره ها مناسب برای : برش مقاطع بزرگ و سوپر آلیاژ ها و نیز انواع فولاد ضد زنگ و نیز توانایی برش فلزات تو پر با ماشین کاری سخت و نیز برش آلیاژ های بر پایه نیکل و تیتانیوم و برنز می باشد.

 

انواع دستگاههای تیغ اره نواری

 

حال که با انواع تیغ اره نواری، عملکرد، کارکرد و استفاده آن آشنا شدید وقت آن رسیده در مورد دستگاه های اره نواری نیز مختصری صحبت کنیم، اگر بخواهیم دستگاههای تیغ اره نواری را تقسیم بندی کنیم میتوانیم آنها را به دو دسته اصلی تقسیم کنیم:

  • از لحاظ هدف (مقطع برش)
  • از لحاظ شکل و حالت برش دستگاه
 
 
دستگاه اره نواری مناسب برش فولاد گوشت وچوب میباشد
 

دستگاه اره نواری از لحاظ هدف

اگرچه دستگاههای تیغ اره نواری های برش فلز تقریبا مشابه دستگاههای تیغ اره نواری چوب میباشد، اما این دستگاهها برای برش فلزات مستحکم طراحی شده اند و نیز قابلیت خاص آنها نوع تیغه آنهاست.

دستگاه تیغ اره نواری فلزبر

در این دستگاه ها تیغه بروی سرعت کم تنظیم شده تا تاثیر بالاتری در جهت برش فلز بگذارد.علاوه بر آن، تیغه شامل یک سری دندانه در هر اینچ می باشد که باعث میشود تیغه کارآمدی بیشتری داشته باشد.

دستگاه تیغ اره نواری گوشت

تا به حال به یک فروشگاه قصابی رفته اید و تا به حال یک قصاب را که در حال استفاده از یه ابزار درخشان فولادی برای برش گوشت میباشد، را دیده اید؟
بله درست است، آن یک دستگاه اره نواری گوشت بری می باشد.
به طور عموم، فولاد های ضد زنگ برای دستگاههای که از تیغ های به نام تیغ اره گوشت بر یا برش گوشت و قصابی طراحی شده اند و به نحوی ساخته شده اند که هم تمیزی خود را حفظ کنند و هم به راحتی تمیز شوند. قصاب ها ارتباط نزدیکی با آنها دارند اما آنها محدود به برش پوست و استخوان نمی شوند. افراد علاقه مند به غذاهای گوشتی از این نوع دستگاهها برای برش گوشت و قطعه قطعه کردن آنها برای گرفتن گوشت خالص جهت استیک و یا کباب کردن استفاده میکنند، علاوه بر آن، برخی ها برای بدست آوردن گوشت های ریز جهت درست کردن قیمه و … استفاده می کنند.

دستگاه تیغ اره نواری چوب

معمولاً از شناخته شده ترین و قدیمی ترین دستگاه های اره نواری دستگاه های برش چوب بوده اند شاید بتوان گفت یکی از دلایلی که علت ساخت تیغ اره نواری ها بودند، برش چوب بوده بنابراین غیر طبیعی نیست برای مردم که باور کنند تنها هدف دستگاههای تیغ اره نواری برای برش چوب بوده است.

 

دستگاه اره نواری از لحاظ شکل و حالت برش

دستگاه ها از نظر حالت برش و شکل در این بخش به سه دسته اصلی با عنوان های، دستی و قابل حمل، دستگاه اره افقی و دستگاه اره عمودی تقسیم می شوند

دستگاه دستی (قابل حمل):

این نوع از مدلهای دستگاه اره نواری که به نام Portable نیز معروف هستند، بسیار سبک می باشند و مناسب افرادی هستند که مدام در حال جا به جایی برای کار می باشند. اگر فکر میکنید که میتوانید موردی را برای کمبود عملکرداز  این نوع دستگاهها پیدا کنید کاملا در اشتباه هستید، زیرا که این اره های قابل حمل برای در آوردن خطوط منحنی بروی مقاطع بسیار عالی عمل می کنند.
همچنین توانایی این را دارند که قطعات بزرگ چوب را به تکه های کوچک تبدیل کنند. شما میتوانید با دستگاه تیغ اره نواری را سراغ چوب ببرید به جای اینکه چوب را سراغ دستگاه و این نکته بسیار ارزشمندی می باشد که مختص دستگاههای تیغ اره نواری قابل حمل می باشد.

دستگاه اره افقی:

اره های افقی به این نام مشهور شدند به لحاظ اینکه نوع و حالت قرار گیره خود تیغه بروی آنها بصورت افقی می باشد. این نوع از دستگاهها خود به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

  • برش قطعه از بالا به پایین: قطعه در بین گیرهایی بسته می شود و سپس تیغه از بالا با زاویه ۴۵ درجه تا ۹۰ درجه بروی قطعه فرود می آید و باعث بریده شدن قطعه میگردد. برای این نوع از اره ها دستگاههای متنوعی از سایزهای کوچک تا بزرگ به نسبت کوچک یا بزرگ بودن مقاطع طراحی شده است.
  • برش قطعات در طول قطعه: در این نوع دستگاهها با اینکه خود تیغ و حالت آن بصورت افقی روی دستگاه قرار میگیرد اما نحوه برش قطعات از بالا به پایین نمی باشد، بلکه در طول قطعه و بصورت افقی بروی قطعه حرکت میکند و باعث برش قطعه میگردد. این نوع از دستگاهها برای برش مقاطعی استفاده میگردد که عملاْ جا به جایی خود قطعه و قرار دادن آن بروی خود دستگاه به لحاظ وزن آن و مشکلات جا به جایی آن تقریبا مشکل ساز میباشد که تنها در یک حوزه با چنین مشکلاتی برمیخوریم و آن برش مقاطع چوبی و تنه های درخت و تکه تکه کردن آنها به قطعات کوچکتر میباشد. در این نوع از دستگاهها به جای اینکه تیغ از بالا به پایین بروی قطعه حرکت کند بصورت طولی بروی قطعه حرکت میکند و باعث برش آن می شود.

دستگاه اره عمودی:

در این نوع از دستگاهها به لحاظ اینکه حالت بسته شدن تیغ روی آنها بصورت عمودی میباشد به نام دستگاههای اره عمودی (فلکه ای) شهرت یافته اند و عموما در صنایعی بکار میروند که مقاطع نیاز به چرخاندن در جهات مختلف را دارند تا بریده شوند مانند صنایع گوشت بری و … به لحاظ اینکه میزان فشار و حرکتی که قطعه میبایست به سمت تیغه پیدا کند از سمت اوپراتور صورت میگیرد، لذا این نوع از دستگاهها دارای گیره نیستند و صرفا تخته ای یا قطعه ای راهنما دارند که قطعه وقتی به سمت تیغه حرکت داده می شود بدون انحراف این عملیات صورت گیرد.
در این نوع از دستگاههای تیغ اره نواری تیغه بصورت عمودی در حرکت است و اوپراتور می بایست قطعه مورد نظر را به سمت تیغه هول دهد تا برش صورت گیرد.

 

نتیجه گیری

در این مطلب تیغ اره نواری به طور کامل معرفی کردیم و به نکاتی که قبل از خرید تیغ اره نواری لازم به دانستن آن هستید اشاره کردیم، با انواع تیغه اره نواری ها و دستگاه های اره نواری آشنا شدید و شناخت مطلوبی از این محصول ارزشمند که معمولا در برش انواع فلزات آلیاژی، فولاد، آلومینیوم، چوب و گوشت بدست آوردید، امید است قبل از خرید تیغه اره خود به نکات کلیدی بالا توجه کنید و یک تیغه مناسب برای برش را انتخاب کنید.

گیتی تولز با ارائه تیغ اره نواری با کیف و متریال ساخت عالی Håkansson 🇸🇪 سوئد در خدمت شما عزیزان می باشد برای اطلاعات بیشتر با شماره 09200929420 تماس حاصل فرمایید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *